Kuvia http://jikonen.pp.fi/Melonta/ Osallistujat: Jarno Vanhatalo, Janne Ikonen, Tommi Verho ja Antti Tenhiälä Lyhyesti kerrottuna homma meni seuraavasti. Torstai aamuna lähdettiiin liikkeelle puoli kuudelta ja ajettiin Porkkalanniemeen. Siellä välpättiin kamat kajakkeihin ja päästiin melomaan klo 8.24, jolloin soitettiin myös merivartiostoon ja ilmoitettiin neljän suomalaisen ylittävän Suomenlahtea kajakeilla. Välppäämiseen meni odotettua kauemmin ja tässä vaiheessa oltiin vähän suunnitellusta myöhässä. Siitä sitten otettiin suunta kohti etelää ja pyöriteltiin käsiä semmoiset kuusi ja puoli tuntia. Välissä pidettiin toki välipalataukoja. Rahtialuksia nähtiin jonkin verran, kun ylitettiin Pietariin menevä laivaväylä ja sitten myöhemmin Tallinnan edustalla. Kolmen aikaa tultiin Naissaaren rantaan, jossa pidettiin noin tunnin tauko ja syötiin lämpimät ruuat. Samalla vähän säädettiin kajakkeja ja ilmoitettiin Suomen merivartiostoon, että ylitys onnistui. Naissaaresta lähdettiin melomaan Tallinnaan vähän klo 16 jälkeen ja Tallinnan lahdella oltiin klo 18 maissa. Siinä sitten pohdittiin, missä nostetaan kajakit maihin ja päätettiin meloa Linnasataman kupeeseen, jossa oli pieni hiekkarannan tynkä. Maissa oltiin noin klo 18.30. Siellä paikalle tuli myös meidän Virolainen tukihenkilö, joka kuskasi kaiken irrallisen tavaran autollaan Tallinkin terminaaliin. Kattotelineitä tai traileria hänellä ei ollut, joten me kannettiin kajakit noin kilometrin päässä olevaan Tallinkin terminaaliin. Terminaalissa mentiin ostamaan lippuja, ja Antin ja Tommin sulavan käytöksen avulla saatiin kajakit laivaan polkupyörien hinnalla (eli käytännössä ilmaiseksi). Lippujen oston jälkeen kannettiin kajakit Tallink Starin ruumaan ja mentiin itse Buffet pyötään. Parempiakin Buffeita on kyllä tullut syötyä, mutta tässä vaiheessa nälkä kuitenkin kompensoi pieniä makuvirheitä. Laiva lähti Helsinkiin klo 21.00. Merkille pistettävää oli, että varsin tyynestä säästä huolimatta laiva tuntui keinuvan. Yhdeksän tunnin keinuminen aalloilla oli näemmä jättänyt aivot vieläkin malontamoodiin. Helsingissä oltiin klo 23. Tullista läpi päästyämme hain edellisenä iltana parkkeeraamani auton ja nostimme kajakit sen katolle. Tämän jälkeen tiputimme Antin Munkkiniemeen hieman ennen puoltayötä ja palautimme kanootin Espoon Eskimoille klo 24.00. Enää oli edessä paluu Porkkalanniemeen hakemaan Tommin autoa. Porkkalanniemessä oltiin yhdeltä ja viimeinenkin taistelija oli kotona kello kahden aikoihin. Sää oli reissun tekemiseen mitä parhain ja säätiedotuksen mukainen. Aamulla todella tyyntä, noin 5m/s ja aallot pieniä. Iltapäivällä tuuli hieman yltyi noin 8m/s ja aallot kasvoivat vajaan metrin korkuisiksi. Missään nimessä keli ei ollut haastava. Iltapäivän tuulet olivat itseasiassa ihan odotettua vaihtelua, sillä muuten matka olisi tuntunut liiankin helpolta. Onneksi saatiin sentään vähän tasapainoilla sivuaallokossa. Jarno Vanhatalo